2011/08/31

Hier gebeurde het ...

Op vakantie in ... Amsterdam. Apart. het Anne Frank huis bezocht, tussen honderden buitenlanders in de urenlange wachtrij om haar kamertje en haar dagboek te zien. Heel de oorlogsgeschiedenis gaat in flitsen aan je voorbij, en steeds meer zoom je in op Anne, en uiteindelijk zie je haar dagboek, het echte, onder glas, in de schemer, opdat het bewaard blijft ....
Nu wil ik ook de Schinkelkerk van Amsterdam-Zuid zien, dacht ik, aan de Amstelveenseweg, waar m'n oudoom, Kornelis Sietsma preekte in oorlogstijd, en geen blad voor de mond nam, en daarom werd gevangen, afgevoerd en veroordeeld te sterven in concentratiekamp Dachau, in 1942. Maar ik kon de kerk niet vinden. Uiteindelijk lukte het, we vonden de Amstelveenseweg 136. Tijdens het zoeken werd me duidelijk dat hier ooit iets anders gebeurde: hier hield dominee J.G. Geelkerken op zondagavond 23 maart 1924 de preek over de oorsprong van de zonde (HC zondag 3), die leidde tot de discussie over de vraag of de slang echt gesproken heeft in de historie van Genesis 3. Dit heet 'de kwestie Geelkerken', die in maart 1926 leidde tot een scheuring in de Gereformeerde Kerken in Nederland.
Hier gebeurde het dus. Het kerkgebouw is wel gerestaureerd, maar wordt sinds 2009 gebruikt als bedrijfsmatig pand. Er stond een bordje: 'Urban Green' - planten en stadstuintips. Oudoom Kornelis wordt ergens anders wel herdacht, denk ik, en, belangrijker: leeft zonder gebouw van steen samen met al Gods kinderen toe naar de volle komst van Gods Koninkrijk.

No comments: