2008/01/23

Opa Jilt en zijn broer Kees

Mijn vaders vader heette Jilt Sietsma, en was hoofdonderwijzer te Holk, bij Nijkerk. Ook mijn vader was in het onderwijs, eerst onderwijzer, later leraar in het voortgezet onderwijs, terwijl hij afscheid nam als directeur van de gereformeerde Mavo in Zuidhorn (Gn). Mijn vader vertelde vooral de laatste jaren veel over de oorlog. Twee van zijn broers - Jan en Hein - zijn immers omgekomen in de Tweede Wereldoorlog, en ook zijn vaders broer, Kees, predikant te Amsterdam, kwam om in Dachau, op 7 september 1942. Dr. Kees Sietsma is gepromoveerd op een proefschrift over de theologie van Adolf von Harnack. Adolf von Harnack, voornamelijk als dogmahistoricus. Bekende boekjes van hem zijn een bundel preken over Job: De zelfrechtvaardiging Gods; een veel gebruikt en geciteerd boek van hem is: De ambtsgedachte, en daarnaast heeft hij geschreven over het belijden van de kerk, over actuele thema's als jeugd, gezin, kortom, hij wendde zijn gaven aan voor gebruik in het volle leven. Zo schreef hij een geloofsleer speciaal voor wie in de verpleging werkzaam waren.
Het lijkt me goed nog eens iets meer over K. Sietsma te schrijven. Het viel me op dat er via Google geen afbeelding beschikbaar is van dr. K. Sietsma. Daarom plaats ik een foto in mijn log, zie in de kantlijn hiernaast, die afkomstig is uit zijn prachtige boekje (herdruk): Goddelijke souvereiniteit en menselijke verantwoordelijkheid - 1982. Een volgende keer ga ik nog meer bijzonderheden over K. Sietsma geven.

3 comments:

Unknown said...

Geachte heer Sietsma, In de Willem de Zwijgerkerk te Amsterdam hangt een gedenksteen met de namen val 24 gevallenen in 1940-1945.Als kerkrentmeester van deze kerk doe ik onderzoek naar deze gedenkplaat. In het archief van de Gereformeerde Kerk van Amsterdam-Zuid is weinig te vinden over wie deze gedenksteen heeft laten maken. Wel kwam ik een aantekening van 30 oktober 1950 tegen over 'Fonds gedenkteken ds. Sietsma' en f 148,- en dat daar tevens de namen van de overige gevallenen van deze Gereformeerde kerk op vermeld zouden worden. Weet u iets over genoemd Fonds en over de verdere invulling van deze gedenksteen?
bij voorbaat dank,
J.C. Gaasterland, jcgaasterland@hotmail.com

Anonymous said...

Geachte heer Sietsma, Ik ben op zoek naar familie van dr. K. Sietsma ivm de onthulling van een gedenksteen voor leerlingen van de Theologische Hogeschool te Kampen die in de oorlog zijn omgekomen.
George Harinck, gharinck@tukampen.nl

roel said...

Bijzonder, we hebben contact. Op 17 april 2020 zullen er familieleden zijn.